Amanda Malinka onbetwiste jurywinnaar KarGADOORslam, Sjaan Flikweert pakt het publiek.

168558_182875468397155_100000241101451_600162_145921_n1.jpg

Amanda Malinka. Foto: Dorrit Boer

 

Breekbaar mooie teksten, ijzersterke regels, dat hoorde ik gisteren uit de mond van de winnaar van de KarGADOORslam aflevering 3 jaargang 3. Wist het zelf na een ronde al. En ja hoor. Lees hier het verslag van de juryvoorzitter Pom Wolff.  (bron: pomgedichten.nl)

 

het was moeilijk vandaag. zoals wel vaker de poezie versus de performance. degelijke voorspelbaarheid tegenover het onverwachte. en naarmate de slam vorderde werd het moeilijker.

 

Maarten Schenk is wel de koning in onvoorspelbaarheid. een ik-ben-maarten-schenk eerste ronde met alles erop en eraan en een tweede ronde die je liever niet over je heen wil krijgen. net zo onvoorspelbaar als de eerste maar dan onder de gordel en de streep die een jury ergens moet trekken. geen werkbaar criterium was de conclusie.hoe duw je je poezie door de kargadoor heen. niet met veel zuchten.

 

Daniël F. Kuyper dichter met rijm en met sonnetten. in een gedicht viel nootmuskaat te proeven, waar heb je dat nog in een gedicht. een afwisseling van mooie tot zeer mooie regels, soms net te geconstrueerd. een sonnettendichter moet zo vanzelfsprekend zijn sonnetten brengen dat je niet meer hoort dat ze in die vorm gegoten zijn. bijdaniel overheerste net te vaak zichtbaar de trots dat hij het schier onmogelijke weer had geklaard. het kan korter gezegd met een voordracht van sonnetten win je uiteindelijk nooit een slam.

 

Martin Aart de Jong had zijn dag niet. goede performer kwam niet uit de voeten in het toch moeilijk bespeelbare keldertje van de kargadoor. hij begon met een gedicht te schreeuwen. ik keek naar peter le noble, gerespekteerd jurylid, zag hem wegkrimpen. zo gaat dat niet lukken martin dacht ik. in de kargadoor moet subtiel met stemverheffing worden omgegaan. ik dacht; ik lees hem liever dan dat ik nu word afgeleid door zijn beminnelijke krulletjes. toen ik bedacht wat zit ik nou te denken waren we al weer wat gedichten verder. “het landt niet’ sprak lenoble. ja dat had ik nou ook antwoordde ik. in zijn tweede ronde landde hij ook niet. wilt u iets leids of iets menselijks vroeg hij aan het publiek. iets leids het antwoord.

 

Frans van hout had een zeer geestige bio geschreven. waarom het leuk is om met je teksten van een jury te moeten horen dat je – en vervolgens noemde hij alle criteria op die inderdaad op hem van toepassing zijn. zo werd de jury bijna een gedicht.?hij leest zijn observaties uit de werkelijkheid voor. een langere tekst zelfs uit het hoofd.maar verloor daarin contact met het publiek. een poging om slammer te zijn. met zichtbaar plezier verhaalt hij over merkwaardige gebeurtenissen of gebeurtenissen die hij in een vreemd cabaretlicht uitvergroot plaatst. een nier kan ik wel missen sigaretten niet – er zitten juweeltjes bij. de Frans van hout troffee kan maar door een iemand gewonnen worden. eigen maar de anekdote niet voorbij.

 

drie vrouwen in de finale. ?de poezie van Marjolijn van Heemstra zij overtrad elke slamwet. las uit haar bundel voor in de eerste ronde. overtrad rustig de tijd met een/twee minuten. maar zij werd in elke ronde sterker. hoe krijg je papier de zaal in – het werd haar door de jury meegegeven na de tweede ronde. jury kandidaat finaliste. en ze leerde heel snel.

 

– de zelfreflectie van performer pur sang Sjaan Flikweert die de herhaling niet schuwt, met Robin Block effecten, de staat van haar bestaan prijsgeeft, uit het hoofd – de tweede ronde minder dan de eerste ronde – het publiek stemde sjaan de finale in.

 

en Amanda Malinka die zonder papier haar poezie vertolkte. de zelfkant, goed voor haar dat er rampen zijn, de focus op waar modder zwart kleurt. ‘ hij is dood – zij zwanger’ dat is een thema dat je rustig amanda in handen kunt geven. de ene rede bij een lijkkist na de andere. wel mooie regels hoor sprak een jurylid. er zit niet veel variatie in het stembereik sprak een ander. de performance slaat de tekst dood. maar toch maar toch – als je de indringende regels ondanks de eentonigheid door alles heen blijft horen dan moet malinka ook juryfinaliste zijn.

 

in de volgende afweging vonden de juryleden elkaar: bij de keuze tussen het leven in de poezie van marjolijn van heemstra en de dood in de poezie van amanda malinka kiezen we voor het meest duurzame: de dood. amanda malinka winnares!. de dood door de modder en de unterwelt heen getrokken over het voetlicht gebracht met imponerende regels. maar in haar geval wint de dood wel met een opdracht. ?de performance moet minder eentonig. ook de dood kent vele kleuren. oja en deze mocht de juryvoorzitter nog in zijn zak steken:

 

*kerst en nieuwjaarsgedachte *

 

dat de wolf voor een dag het geblaat laat

door hun wol heen zo hoor je hem

schapen afschieten in de lucht

 

en de lammeren rillen

op de dam zien ze de man

een oude vrouw helpen met oversteken

 

en ze spreken die is van de vrede

al hebben wij nu geen

jasje meer

 

*© Amanda Malinka*

Geef een reactie